Nummerbehoud
Als abonnee heeft u in Nederland het recht om uw telefoonnummer te behouden. Hiertoe hebben hebben telecomaanbieders die actief zijn op de Nederlandse markt in COIN-verband afspraken gemaakt. Op deze website informeren we u over de mogelijkheden.
Wanneer kunt u uw telefoonnummer behouden?
In de volgende situaties kunt u uw telefoonnummer behouden:
- Bij een overstap naar een andere aanbieder na afloop van uw contract.
- Bij een overstap naar een andere aanbieder gedurende de looptijd van uw contract.
- Tot één maand na de beëindiging van uw contract.
- Zonder beëindiging van uw contract. Alleen uw telefoonnummer wordt overgezet.
- Daarnaast kunt u bij een verhuizing uw vaste telefoonnummer behouden. Dit kan echter alleen als u verhuist binnen uw eigen netnummergebied.
Hoe werkt nummerbehoud?
Nummerbehoud vraagt u aan bij uw nieuwe aanbieder. Uw nieuwe aanbieder zorgt ervoor dat de telefoonnummer(s) binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek worden overgedragen en geactiveerd. De overdracht vindt plaats op de datum die u met uw nieuwe aanbieder overeenkomt. Zo blijft u gewoon bereikbaar op uw telefoonnummer(s).
Nummerbehoud in combinatie met een overstap
Een veelvoorkomende vorm van nummerbehoud is de combinatie met een overstap van aanbieder. Bij het afsluiten van uw nieuwe contract kunt u een verzoek indienen voor nummerbehoud. Ook geeft u uw nieuwe aanbieder toestemming om uw huidige contract(en) voor u op te zeggen.
Overstappen met een bundel
Bij een overstap met meerdere telecomdiensten kunt u in de meeste gevallen gebruik maken van de overstapservice. Bij gebruik van de overstapservice zegt uw nieuwe aanbieder uw huidige diensten voor u op.
Meer informatie over de overstapservice
Overstappen met alleen telefonie
Ook bij een overstap met alleen telefonie kan uw nieuwe aanbieder uw huidige contract voor u opzeggen. Dit kunt u aangeven bij het afsluiten van uw nieuwe contract.
Nummerbehoud na beëindiging van uw contract
Heeft u uw oude contract al beëindigd en wilt u uw nummer alsnog behouden. Dit is mogelijk tot één maand na de beëindiging van uw contract. Ook in dit geval vraagt u nummerbehoud aan bij uw nieuwe aanbieder.