• Internet wordt steeds belangrijker in de samenleving. Meer en meer diensten gaan via internet, vaak ook al radio- en televisiediensten. Kabelnoord is voorbereid op de toekomst en stelt daarom internet als basis voor het afnemen van diensten. 

  • Kabelnoord biedt haar klanten diverse installatieopties die bij de bestelling kunnen worden gekozen:  

    1. Basisinstallatie = de monteur installeert één computer, één televisie en één telefoon met maximaal 20 meter bekabeling per dienst. Het e-mailadres wordt ingesteld en bij een installatie waarbij ook telefonie wordt geïnstalleerd, zorgen we direct dat ook de telefoon goed werkt. Indien meer apparaten moeten worden aangesloten of meer meters bekabeling aangelegd, dan worden meerkosten in rekening gebracht. 

    2. Doe-het-zelf Installatie = de TV-ontvanger wordt gratis bezorgd en je installeert alles zelf of laat alles installeren door een partner of ander bedrijf. Uiteraard zijn er handleidingen die je kunt raadplegen voor het aansluiten.

    Bekijk hier de diverse handleidingen.

  • Kabelnoord biedt haar klanten diverse installatieopties die bij de bestelling kunnen worden gekozen.

  • Kabelnoord werkt met een planmodule. Hierin staat de beschikbare ruimte weergegeven. Wanneer de diensten op afstand kunnen worden geactiveerd, is een monteur niet nodig. Een medewerker van Kabelnoord zal contact opnemen voor de activatie van de diensten op afstand. Dan kan de installatie wellicht eerder plaatsvinden.

  • Controleer als eerste actuele storingsmeldingen op de website

    Bovenin kun je controleren of er werkzaamheden plaatsvinden of dat er in jouw regio een storing bekend is. Als dit niet het geval is kun je proberen de verbinding weer tot stand brengen door deze te resetten. Volg hiervoor onderstaande stappen.

    Verbinding resetten

    De verbinding resetten in zeven stappen:

    1. Zet de computer uit.
    2. Als je een router hebt, haal die dan ook van de stroom. Een router is een apparaat waarmee de internetverbinding wordt verdeeld over meerdere computers. Ook kan een router worden gebruikt om een draadloze verbinding te maken.
    3. Haal het modem van de stroom. Deze is te vinden in de meterkast of in de woonkamer.
    4. Sluit na één minuut het modem weer aan.
    5. Wacht totdat het modem online is, dit kan ongeveer 10 minuten duren. Het modem is online zodra het lampje online of link brandt.
    6. Zet de router aan en wacht tot deze online is. Geen router? Dan kan deze stap worden overgeslagen.
    7. Zet de computer aan. Het kan tot twee minuten duren voordat de internetverbinding actief is.

    Controleer de verbinding tussen het modem en het Kabelnoord netwerk
    Als op het modem het lampje online of link niet brandt, dan is het modem offline. Offline betekent dat er geen verbinding is tussen het modem en het netwerk van Kabelnoord. Controleer in dat geval of het modem goed is aangesloten.

    Sluit de computer rechtstreeks aan op het modem
    Steeds meer gebruikers hebben een router om een verbinding draadloos te maken, of om meerdere computers aan te sluiten. Om uit te sluiten dat je router storing veroorzaakt, kun je de computer rechtstreeks aansluiten op het modem.

  • Het link lampje geeft aan of het modem verbinding heeft met de achterliggende apparatuur (computer, router). Het modem heeft nu geen verbinding met deze apparatuur. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Een aantal van deze mogelijke oorzaken zijn:

    • De netwerk (UTP) kabel zit niet in het modem en/of router/pc
    • De netwerkkabel is defect
    • De computer/router staat niet aan
    • De netwerkkaart van de computer is defect
    • De router is defect

    Zijn bovenstaande punten in orde, maar brandt het lampje nog steeds niet? Neem dan contact op met het Servicecentrum van Kabelnoord.

  • Kabelnoord levert modems die standaard voorzien zijn van een draadloze router waarop meerdere netwerkaansluitingen zitten. Je kunt dus meerdere apparaten op het modem aansluiten. Je kunt kiezen of je de apparaten draadloos of bedraad aan wilt sluiten.

  • Dit kan een aantal redenen hebben. Het is mogelijk dat de computer te ver van de router af staat of dat er een aantal muren/vloeren tussen zit, waardoor het signaal niet sterk genoeg is. Wanneer de afstand een probleem is, dan kun je één van beide apparaten verplaatsen, waardoor ze dichter bij elkaar staan. Wanneer het probleem wordt veroorzaakt door muren/vloeren, dan is de beste oplossing om een kabel te trekken naar de desbetreffende computer. Er zijn “versterkers” te koop voor een draadloze router, maar dit is niet altijd een werkende oplossing.

    Een andere reden zou kunnen zijn dat jouw computer probeert een verbinding te maken met een andere router dan je eigen. Dit kan gebeuren wanneer het signaal van deze router sterker is dan de router die bij je thuis staat of wanneer deze onbeveiligd is. De computer zal dan verbinding proberen te maken met het sterkste signaal. Je kunt dit oplossen door je de verbinding met het andere netwerk te verbreken en verbinding te maken met je eigen router. 

    Heb je nog steeds geen verbinding? Neem voor ondersteuning contact op met het Servicecentrum.

  • 1.Hoe kan ik mijn thuisnetwerk het beste opzetten?

    2. Bekabeld vs. WiFi: Voordelen en Nadelen

    3. WiFi

    4. Browser en Software

     

     

    1. Hoe kan ik mijn thuisnetwerk het beste opzetten?

    Wil je sneller internet? De internetsnelheid hangt van veel factoren af, waaronder de gebruikte computer en de zorgvuldige aansluiting van je modem. Je kunt een thuisnetwerk op verschillende manieren opzetten: bekabeld, via WiFi of een combinatie. Een bekabelde thuisnetwerk biedt de snelste en stabielste verbinding.

    Optimalisatietips:

    • Vermijd obstakels tussen je computer en router.
    • Kies een WiFi-kanaal met minder onderbrekingen.
    • Beheer welke apparaten op je netwerk zijn aangesloten.
    • Gebruik hoogwaardige UTP-internetkabels en netwerkkaarten.

    Bepaal welke apparaten je aansluit op je thuisnetwerk

    Er zijn een aantal factoren die je internet kunnen verstoren: Draadloze netwerken van mensen in de buurt, zoals babyfoons en camera’s. Ook magnetrons, vloerverwarming en isolatiemateriaal kunnen storen.

    Tips voor Sneller Internet

    Zorg ervoor dat je apparatuur en software up to date is.

     

     

    2. Bekabeld vs. WiFi: Voordelen en Nadelen

    WiFi is een draadloze verbinding die apparaten met elkaar en met het internet verbindt zonder kabels. Een bekabelde verbinding is wanneer apparaten met elkaar worden verbonden en toegang krijgen tot het internet via fysieke kabels, zoals ethernetkabels.

    Voordelen van een WiFi verbinding:

    • Geen UTP-internetkabel(s) nodig.
    • Internetten op meerdere plaatsen in huis mogelijk.

    Nadelen van een WiFi verbinding:

    • Meer kans op verstoorde, instabiele of langzame verbinding.
    • Lagere snelheid vergeleken met bekabelde verbinding

    Kabelnoord kan niet garanderen dat de draadloze verbinding altijd snel en van goede kwaliteit is vanwege de eigenschappen van draadloze technologie.

    Voordelen van een bekabelde verbinding:

    • Betrouwbare en snelle verbinding.
    • Niet afhankelijk van omgevingsfactoren.

    Nadelen van een bekabelde verbinding:

    • Minder flexibiliteit.
    • Vereist het aanleggen van een UTP-internetkabel.

    * Voor een stabiele en snelle internetverbinding adviseert Kabelnoord gebruik te maken van een bekabelde verbinding als je apparaat over een netwerkaansluiting beschikt.

     

     

    3. Wifi

    WiFi- Frequenties

    Denk na over de goede en slechte kanten van 2.4GHz en 5GHz WiFi-frequenties en kies degene die het beste bij je past. Oudere apparaten werken vaak alleen op 2.4GHz, terwijl nieuwere apparaten beide banden kunnen gebruiken. Sommige apparaten, zoals printers, camera;s en omvormers werken vaak alleen met de 2.4 GHz.

    Voordelen 2.4GHz:

    • Het bereik is groter.
    • Wordt door alle apparaten ondersteund.

    Nadelen 2.4GHz:

    • Lagere maximale snelheid.
    • Meer last van verstoring door andere draadloze apparatuur.

    Voordelen 5 GHz:

    • Hogere maximale snelheid.
    • Minder last van verstoring door andere draadloze apparatuur.

    Nadelen 5 GHz:

    • Kleiner bereik.
    • Gaat minder door muren en vloeren.
    • Niet alle apparaten kunnen hiermee overweg.

    Verbeter je WiFi-signaal: Eenvoudige Tips

    Verschillende WiFi-standaarden bepalen de maximale internetsnelheid. Factoren zoals locatie van de router en verstoring door andere apparaten beïnvloeden de snelheid.

    • Vermijd obstakels tussen je router en computer, zoals muren, ramen en betonnen plafonds.
    • Probeer de afstand tussen je computer en router te minimaliseren, want hoe verder weg, hoe trager de verbinding.
    • Plaats je router niet op de grond maar iets hoger, zoals op een tafeltje of kastje.
    • Pas de positie van de antenne en/of router aan. Soms kan een kleine verschuiving van de router het signaal aanzienlijk verbeteren.

    Houd er rekening mee dat deze tips geen gegarandeerd succes bieden. Het kan zijn dat je verschillende methoden moet uitproberen en combineren om het beste resultaat te bereiken.

     

     

    4. Browser en Software

    Internetbrowser

    Zorg ervoor dat je altijd de nieuwste versie van je internetbrowser gebruikt. Verhoog de snelheid door alle onnodige 'toolbars' uit te schakelen. Toolbars zijn extra werkbalken in je browser die weinig toegevoegde waarde bieden en vaak de snelheid van je internetverbinding en internetbrowser vertragen.

    Download programma’s

    Download programma's kunnen de optimale internetsnelheid belemmeren vanwege de instellingen. Raadpleeg de supportpagina van het programma voor optimalisatie. Downloaden is afhankelijk van de uploadsnelheid van de tegenpartij.

    Smartphones en Tablets

    Bij gebruik van smartphones en tablets kan de verbinding trager zijn dan bij een computer vanwege: Minder geheugen, opslagcapaciteit en een langzamere processor.

  • Voor het optimaliseren van je wifi, kun je met deze tips je voordeel doen.

  • Genexis Pure

    • Je kunt op twee verschillende manieren inloggen op de router:
      • Via het webadres: http://router/
      • Of via het router IP-adres: 192.168.1.1
      Voer deze in, in de adresbalk van de browser.
    • De gegevens om in te loggen staan vermeld op de sticker van het modem: inlognaam (username) is user en het wachtwoord (password) is bij elke modem weer anders.
    • Na het inloggen krijg je eerst de overzichtspagina, klik bovenin de balk op WiFi.
    • Je zit nu direct op de juiste pagina voor de WiFi. Beide netwerken worden hier aangegeven, de 2,4 GHz en de 5 GHz.
    • Kies het gewenste netwerk waarvoor je het kanaal wilt aanpassen.
    • Als de WiFi is ingeschakeld, kun je via ‘Edit’ het kanaal (channel) aanpassen (1, 6 of 11 voor de 2,4 GHz en 36 voor de 5 GHz).
    • Om de wijziging op te slaan, klik je op ‘Apply’. (Dit kan even duren).
    • Het nieuwe WiFi kanaal is nu aangepast.

     

    Genexis Titanium 48

    • Open een browser (Internet Explorer, Firefox, Chrome, enz.)
    • Voer in de adresbalk 192.168.1.254 in en druk op enter.
    • Op het volgende scherm dien je in te loggen, User name / gebruikersnaam is admin en Password / wachtwoord is admin.
    • Je komt in het menu en hier kies je voor "network" / “netwerk” en vervolgens voor "wireless" / "draadloos", hier kun je het woordje "auto" dat achter "channel" / "kanaal", staat aanpassen naar 1, 6 of 11 waarna je op "save wlan settings" / ”opslaan WLAN Instellingen” drukken.
    • Hierna kies je “wireless 5 GHz” / "draadloos 5GHz" hier kun je weer het woordje "auto" dat achter "channel" / "kanaal", staat aanpassen, in dit geval naar 36 waarna je weer op "save wlan settings" / ”opslaan WLAN Instellingen” moet drukken. Het nieuwe kanaal is nu ingesteld.

     

    Genexis Platinum 7840

    • Open een browser (Internet Explorer, Firefox, Chrome, enz.)
    • Voer in de adresbalk 192.168.1.254 in en druk op enter.
    • Op het volgende scherm dien je in te loggen, User name / gebruikersnaam is admin en het Password / wachtwoord vind je op de sticker op het modem.
    • Je komt in het menu en hier kiest voor "Wireless" / "draadloos",, hier kun je het woordje "auto" dat achter "channel" / “kanaal” staat, aanpassen naar 1, 6 of 11 voor de 2,4 GHz en bij 5 GHz naar 36, hierna klik je op SAVE / bewaren. Het nieuwe wifi-kanaal is nu ingesteld.

     

  • Als je niet thuis bent en problemen hebt met het versturen van e-mail, maar je kunt wel e-mail ontvangen, dan moet je de uitgaande mailserver aanpassen in de instellingen. De uitgaande mailserver van Kabelnoord werkt vanwege veiligheidsredenen niet op adressen waar geen Kabelnoord-internet is.

    Om mail te kunnen versturen vanaf je laptop moet je deze op bijvoorbeeld  je vakantieadres omzetten naar de uitgaande mailserver van de internetprovider op het vakantieadres. 

    (Let op: Wanneer je weer thuis bent, moet je de instelling weer terugzetten naar “mail.knid.nl”)

    Tip!
    Raadpleeg je e-mail via de webmail van Kabelnoord. Log hiervoor in met de gebruikersnaam en het wachtwoord dat je hebt ontvangen bij je aanmelding bij Kabelnoord internet.

  • Mijn Kabelnoord is eind 2021 vernieuwd. Alle klanten van Kabelnoord maken zelf nieuwe inloggegevens aan. Ben je je wachtwoord vergeten? Kies dan voor 'Wachtwoord vergeten' op de Mijn Kabelnoord pagina. 

  • Dat is mogelijk. Wanneer je hier klikt, wordt je doorverwezen naar een externe omgeving. Hier kun je inloggen met je gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord. Je logt nu in op de webmail, deze is overal ter wereld bereikbaar.

    Jouw “harde schijf” op het netwerk is 1Gb groot. Hierdoor is het wel nodig eenmaal in de zoveel tijd de webmail op te schonen, d.w.z. mail te verwijderen. Wanneer je regelmatig de mail ophaalt met je computer thuis (met bijvoorbeeld Microsoft Outlook of Outlook Express) is dit meestal niet nodig, omdat deze de mail van het netwerk ophaalt en vervolgens verwijdert.

  • Dit kan een aantal redenen hebben. Controleer eerst of de computer verbonden is met het internet. Het kan namelijk voorkomen dat je computer wel is verbonden met het modem maar dat er (tijdelijk) geen verbinding is met het internet.

    Indien de internetverbinding in orde is, kun je het volgende doen: het e-mailprogramma geeft vaak een 0x800### nummer aan. Wanneer je deze invult in de zoekbalk van Google, zal deze een aantal resultaten geven waarin wordt uitgelegd wat de oorzaak is en hoe het probleem opgelost kan worden.

  • Je kan met je @knid.nl adres altijd inloggen op ons webmail platform.

    Ga naar webmail

    Dit zijn de serverinstellingen die nodig zijn om je e-mailaccount in te stellen in je eigen mailprogramma: 

    Inkomende server: mail.knid.nl
    Serverpoort bij IMAP4 account: 993
    Serverpoort bij POP3 account: 995
    Type versleuteling: TLS/SSL
    Verificatie vereist: ja
    Wachtwoord: dit vind je in de brief die je bij de installatie hebt ontvangen
    Accountnaam:gebruikersnaam*@knid.nl

    Uitgaande server: smtp.knid.nl
    Serverpoort: 587
    Type versleuteling: STARTTLS
    Verificatie vereist: ja
    Wachtwoord: dit vind je in de brief die je bij de installatie hebt ontvangen
    Accountnaam: gebruikersnaam*@knid.nl

     

  • Bij een KNID e-mailadres kun je vier extra e-mailaccounts en per e-mailaccount drie aliassen aanmaken. Dit zijn de stappen:

    • Klik hier en log in met je Mijn Kabelnoord-gebruikersnaam en wachtwoord. Deze heb je bij de installatie van Kabelnoord ontvangen.
      Klik op 'wachtwoord vergeten' om een nieuw wachtwoord aan te maken.
    • Eenmaal ingelogd ga je naar je instellingen voor e-mail
    • Je vult het gedeelte in voor '@knid.nl' (bijvoorbeeld bertenernie) en vervolgens vul je het wachtwoord in. Dit wachtwoord wordt niet geadministreerd en je dient dit dus zelf te onthouden.
    • Klik op toevoegen, het systeem geeft zelf aan of het gekozen account reeds bestaat.

    Het nieuwe account is nu aangemaakt.

  • Waarschijnlijk is het e-mailprogramma op een (of meerdere) computers niet goed ingesteld. Het betreffende programma dient zo ingesteld te zijn dat het de mail een aantal dagen op de server laat staan, waarna het alsnog wordt verwijderd. Hoe het programma moet worden ingesteld, ligt aan het programma dat je gebruikt.

    De meeste e-mailprogramma’s kun je instellen via het tabblad extra > accounts (accountinstellingen) > eigenschappen en dan het tabblad geavanceerd.

  • Volle inbox

    Waarschijnlijk is de inbox vol. Kabelnoord biedt 1 Gb aan ruimte aan voor het opslaan van e-mails. Heb je in je e-mailprogramma aangegeven een kopie te bewaren van de e-mail op de server, dan is hoogstwaarschijnlijk de e-mailbox vol. Dit kun je controleren door een e-mailbericht naar jezelf te sturen. Als je een e-mailbericht terug krijgt met de melding dat het e-mailbericht niet verstuurd kon worden, wordt hierin ook de reden aangegeven. Als in het bericht de melding “The user's mailbox is full!” verschijnt, is de 1 Gb aan ruimte bereikt.

    Inbox legen

    Je kunt de inbox legen door in te loggen op de webmail en vervolgens in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord die je gekregen hebt bij de aanmelding van Kabelnoord Internet. Wanneer je eenmaal bent ingelogd, kun je een aantal e-mails verwijderen om weer ruimte te creëren voor nieuwe e-mails.

    (let op: de e-mails die je verwijdert moet je vervolgens ook verwijderen uit de prullenbak op de webmail).

    Hoe te voorkomen?

    Om dit probleem in het vervolg te voorkomen, kun je de instellingen in je e-mailprogramma aanpassen. Bij de eigenschappen (geavanceerd) van het e-mailprogramma  kun je bijvoorbeeld de optie 'van server verwijderen na x aantal dagen' uitvinken.

  • Er kunnen verschillende oorzaken zijn:

    • Brandt het lampje bij ‘Caps Lock’ of ‘A’ op je toetsenbord? Druk dan eenmaal op de Caps Lock-toets en probeer opnieuw in te loggen bij webmail.
    • Heb je de gebruikersnaam of het wachtwoord verkeerd ingevoerd? Misschien heb je per ongeluk een verkeerde toets ingedrukt of de volgorde van je gebruikersnaam of wachtwoord verkeerd ingevoerd. Check je gegevens en probeer het nogmaals.
  • Helaas komt het zo nu en dan voor dat er onder onze naam valse e-mails verzonden worden. 

    Veel Kabelnoordklanten ontvangen dan een e-mail met bijvoorbeeld informatie zoals je hieronder leest. Deze info zou afkomstig zijn van de webmaster Knid van Kabelnoord. De indruk wordt gewekt dat je e-mailaccount beschermd moet worden tegen spamberichten. Door middel van het klikken op een linkje met een webadres, wordt gevraagd om onder andere het wachtwoord te geven. Doe dit niet want deze mail is bedoeld om je informatie te ontfutselen! De mail is afkomstig uit een onbetrouwbare bron, niet van Kabelnoord. Kabelnoord vraagt nooit per e-mail om accountgegevens. Bij twijfel: neem contact op met Kabelnoord! Kijk hier voor meer informatie over veilig internetten.


    Voorbeeldtekst valse e-mail: 

    Uw e-mail account moet worden verbeterd, met ons nieuwe product tegen spam mail.

     Onze excuses voor het ongemak.

     Doet u dit niet binnen 72 uur zal onmiddellijk uw account uitgeschakeld uit onze database.

     HIERONDER Bevestig uw e-mail-identiteit.

     Gebruikersnaam: ........

    wachtwoord: ...........

     Als we vinden het difficute toegang tot uw account uit onze database.

     * Houd er rekening mee dat uw wachtwoord wordt gecodeerd met 1024-bit RSA-sleutels voor extra beveiliging.

  • Na contractbeëindiging bij Kabelnoord heb je nog 6 maanden toegang tot je oude provider e-mailadres.

  • De WiFi-extra punten werken het beste als je het huidige wifi via het modem uitschakelt. Je vindt de handleiding hier:

    Klik hier voor de handleiding

  • Internet is een open netwerk; dat betekent dat iedereen er op kan. Dat is mooi, maar het heeft natuurlijk ook nadelen. Indringers kunnen proberen via internet in je computer te komen en gegevens te achterhalen. En dat kan nare gevolgen hebben.

    Een overzicht van veel voorkomende inbreuken op de veiligheid van jouw gegevens.

    Spam
    Spam zijn ongevraagde e-mailberichten die vaak afkomstig zijn van een onbekende afzender. Er wordt door de internetproviders veel SPAM van het netwerk weggefilterd. Desondanks ontvangt praktisch iedereen wel SPAM. De dubieuze inhoud is vaak makkelijk te herkennen en de inhoud meestal niet direct gevaarlijk. Het is meer de irritatie over ongevraagde e-mails.

    Phishing
    Phishing is wel een gevaarlijke vorm van Spam, waarbij geprobeerd wordt de klant naar een valse website te lokken. Dat gebeurt vaak door een e-mail die er betrouwbaar uit ziet. De valse website is een kopie van de echte website en zo wordt er geprobeerd om je inloggegevens en wachtwoorden te achterhalen.

    Bedenk dat relaties zoals de bank of energiebedrijf, nooit per mail om inloggegevens vragen! Ook Kabelnoord doet dat niet.

    Spyware
    Spyware is software die gegevens verzamelt over het internetgebruik. De informatie wordt doorgestuurd zonder dat je dat merkt. Spyware wordt gebruikt door bedrijven die informatie willen verzamelen t.b.v. marketingdoeleinden, vaak wordt hier in de algemene voorwaarden van de software toestemming voor gevraagd. Er zijn ook criminele vormen van Spyware, waarbij persoonlijke gegevens worden doorgegeven.

    Malware en Trojans
    Een Trojan (van het Trojaanse paard) wordt op jouw computer geïnstalleerd via een bijlage bij een e-mail of verstopt als gewone software. Via de Trojan software kan men toegang krijgen tot jouw computer en onbedoelde dingen doen, zoals het onbedoeld verstrekken van je gegevens en het versturen van Spam. Malware werkt net zo, alleen hebben die programma’s vaak een andere werking en richten bijvoorbeeld schade aan op jouw harde schijf.

    Botnet
    Botnet is een netwerk van geïnfecteerde computers. De beheerder van dit netwerk kan dit netwerk "illegale" praktijken laten doen zoals het aanvallen van websites, verspreiden van Spam, etc. identiteitskaping.

    Identiteitskaping
    Identiteitskaping vindt plaats als men wachtwoorden, e-mailadres, user-id's, bankcodes, etc. heeft bemachtigd en zich als jou voor doet. Men doet dan bijvoorbeeld betalingen via jouw creditcard.

    DDOS-aanval
    Met een (Distributed) Denial-of-Service-aanval (DDoS-aanval) wordt de capaciteit van onlinediensten of de ondersteunende servers en netwerkapparatuur aangevallen. Het resultaat van deze aanval is dat diensten slecht of helemaal niet meer bereikbaar zijn voor medewerkers of klanten. Bekijk nieuwsitem DDOS-aanval.

    Beveiliging draadloze router
    Draadloos internet wordt steeds vaker toegepast bij mensen thuis. Een draadloos netwerk brengt meer risico's met zich mee dan een vast netwerk. Het beveiligen van jouw netwerk voorkomt dat derden gebruik kunnen maken van jouw draadloze netwerk zonder dat je hiervan op de hoogte bent. Ook voorkomt het toegang tot de eigen gegevens op je computer.

    Wat doet Kabelnoord?
    Internetproviders, zoals Kabelnoord, proberen het internet zo veilig mogelijk te houden. Wat doen wij?

    • We filteren spam eruit. Grote hoeveelheden berichtenverkeer zijn makkelijk als spam te herkennen en worden op voorhand via filters opgevangen en verwijderd;
    • We waarschuwen voor nieuwe illegale praktijken;
    • We maken melding van actuele virussen die in omloop zijn. Neem regelmatig een kijkje op www.waarschuwingsdienst.nl om op de hoogte te blijven van actuele risico's; 
    • We werken samen met de politie in het opsporen van illegaal gebruik van internet;
    • We bieden beveiligingsmogelijkheden aan.


    Wat kun je zelf doen?
    Je kunt zelf ook veel doen om veilig te internetten. De belangrijkste aanbevelingen op een rijtje:

    • Let goed op en open nooit verdachte bijlagen bij mails van onbekenden. De kans is groot dat je je nieuwsgierigheid duur moet bekopen
    • Bescherm de computer met een volledig beveiligingspakket waarmee je goed beveiligd bent tegen o.a. virussen, spam, hackers en phishing;
    • Zorg ervoor dat je altijd de laatste update van je besturingsprogramma (vaak Windows) op de computer hebt geïnstalleerd; 
    • Daarmee wordt ook de beveiliging bijgewerkt. De meeste Windowversies attenderen je automatisch op updates. Je kunt Windows ook handmatig updaten;
    • Stel een beveiliging in op jouw draadloze netwerk en maak de code alleen in beperkte kring bekend. Vernieuw deze jaarlijks.


    Meer informatie over veilig internetten

    www.digibewust.nl : informatie over bewust omgaan met internet
    www.govcert.nl : informatie over preventie en afhandeling van ICT-beveiligingsincidenten
    www.security.nl : tips om een draadloos netwerk te beveiligen

    Bestel F-secure beveiligingspakket

  • Nu vanaf € 39,95 per jaar!

    Om je computer en gegevens te beschermen, is een compleet beveiligingspakket van groot belang. Kabelnoord helpt klanten door F-Secure Safe, een top beveiligingspakket, voor een lage prijs aan te bieden. Het pakket wordt geleverd door F-Secure, marktleider in beveiligingsproducten voor computers, tablets en laptops.

    • Houdt virussen buiten de deur die je computer kunnen laten crashen
    • Firewall tegen hackers, o.a. voor veilig internetbankieren.
    • Geen ongewenste e-mails meer in je postvak
    • Beveiliging tegen inbraak via e-mail
    • Ouderlijk toezicht: blokkeert ongewenste websites voor kinderen
    • Automatische updates: je bent dus altijd optimaal beveiligd!

    1 jaar / 1 computer   €  39,95*  bestellen
    1 jaar / 3 computers €  49,95*  bestellen
    1 jaar / 5 computers €  69,95*  bestellen
    2 jaar / 1 computers €  69,95*  bestellen
    2 jaar / 3 computers €  89,95*  bestellen
    2 jaar / 5 computers €129,95*  bestellen

    * Deze prijzen zijn alleen van toepassing als je op een van de bovenstaande "bestellen"-links klikt.

  • Ja, vrije modemkeuze is mogelijk bij Kabelnoord. Iedere klant krijgt een modem in bruikleen van Kabelnoord. In dit modem staan de instellingen voor internet, tv en telefonie al klaar. Dus je kunt meteen van start!

    Gebruik je liever je eigen modem? Ook dat kan! Verdiep je goed in de aanschaf van een eigen modem. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor de juiste instellingen, het plaatsen, updaten en onderhouden. Voor extra service en ondersteuning moet je jouw leverancier raadplegen, hier kunnen we jou niet mee helpen.

    Hier vind je extra technische informatie

  • Twee-factor-authenticatie (MFA) is een extra beveiliging voor je account. Het betekent dat je niet alleen een wachtwoord nodig hebt om in te loggen, maar ook een tweede controle, zoals bijvoorbeeld een code die naar je telefoon wordt gestuurd. Dit maakt het moeilijker voor mensen die niet gemachtigd zijn om toegang te krijgen tot je account.

    Hoe activeer ik MFA (Twee-factor-authenticatie)

    Om MFA in te stellen in de webmail, volg je deze stappen:

    • Log eerst in op de webmail met je e-mailadres en wachtwoord.
    • Ga naar instellingen.
    • Aan de linkerkant zie je de optie “Twee-factor-authenticatie”.
    • Klik op “Schakel in” en volg de stappen.

    Welke opties zijn er voor MFA (Twee-factor-authenticatie)?

    Je hebt twee keuzes om MFA in te stellen: via e-mail of via een mobiele app (TOTP Authenticator app).

    Hoe werkt MFA (Twee-factor-authenticatie) met een Authenticator?

    Als je kiest voor MFA met een TOTP Authenticator, krijg je een QR-code te zien. Deze code kan worden gescand met de Authenticator App. Nadat je hem hebt gescand, genereert de app elke 30 seconden een nieuwe 6-cijferige code.

    Wat zijn voorbeelden van TOTP Authenticator apps?

    Er zijn verschillende TOTP Authenticator-apps beschikbaar, zoals Twilio Authy Authenticator, Microsoft Authenticator en Google Authenticator. Je kunt deze apps downloaden via de AppStore voor iPhone en de PlayStore voor Android.

    Hoe stel ik MFA (Twee-factor-authenticatie) in via e-mail?

    Als je kiest voor MFA via e-mail, moet je eerst het e-mailadres invullen waar de verificatiecode naartoe moet worden gestuurd. Kies een e-mailadres waar je toegang tot hebt, zoals Gmail of Hotmail, en klik op "Volgende". Daarna wordt er een verificatiecode naar dat e-mailadres gestuurd. Vul deze code in en klik op "Opslaan". Het kan een paar momenten duren voordat de e-mail met de verificatiecode aankomt. Zodra je de verificatiecode hebt ingevoerd en opgeslagen, is MFA succesvol ingeschakeld voor je account.

    Hoe deactiveer ik MFA (Twee-factor-authenticatie)

    Om MFA uit te schakelen in de webmail, volg je deze stappen:

    • Log in op je webmail.
    • Ga naar instellingen.
    • Aan de linkerkant zie je de optie “Twee-factor-authenticatie”.
    • Klik op “Uitschakelen” en volg de stappen.

    Nadat je "Twee-factor-authenticatie" hebt gekozen, klik je op "Verwijder Methode" onder de verificatiemethode die je wilt uitschakelen. Tijdens het verwijderen van de verificatiemethode kan er om je wachtwoord worden gevraagd. Nadat je je wachtwoord hebt ingevoerd, klik je op OK in de bevestigingsvraag die verschijnt als pop-up. Zo wordt de verificatiemethode succesvol verwijderd.

    Hoe wijzig ik de MFA (Twee-factor-authenticatie)?

    Als je MFA wilt wijzigen, moet je eerst de huidige MFA verwijderen. Volg de stappen om MFA uit te schakelen zoals beschreven in "Hoe deactiveer ik MFA". Nadat de verificatiemethode is verwijderd, kun je deze opnieuw instellen, zoals omschreven in “Hoe activeer ik MFA.

    Wat gebeurt er met de inlogprocedure, nadat MFA is ingeschakeld?

    Na het inschakelen van MFA, zul je na het invoeren van je e-mailadres en wachtwoord om een tweede authenticatie worden gevraagd. Je moet hier de verificatiecode invoeren die is gegenereerd, ofwel via de app of via e-mail.

  • Laatste update: 26-09-2023

    Iedere klant krijgt een modem in bruikleen van Kabelnoord. In dit modem staan de instellingen voor internet, tv en telefonie al klaar. Dus je kunt meteen van start!

    Gebruik je liever je eigen modem? Ook dat kan! Verdiep je goed in de aanschaf van een eigen modem. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor de juiste instellingen, het plaatsen, onderhouden en updaten. Voor extra service en ondersteuning moet je jouw leverancier raadplegen, hier kunnen we jou niet mee helpen.

    Algemeen:
    Kabelnoord maakt gebruik van AON (Active Optical Network) techniek.

    Goed om te weten:

    • Eigen apparatuur kun je aansluiten op de ethernet aansluiting van het Netwerk Termination Unit (NTU). Sluit je apparatuur aan op poort 1 van de NTU. Dit is een 1000BaseT Ethernetaansluiting met RJ45-stekker voor gebruik van UTP (twisted-pair) kabels.
    • Gebruik de NTU die wij leveren (met ethernetaansluiting en RJ45-stekker). De glasvezel in de FTU is zeer kwetsbaar. We raden je daarom af om de FTU los te maken van de NTU (met ethernetaansluiting). Aan een reparatie zijn kosten verbonden.
    • Een eigen NTU kan met een patchcover aangesloten worden op de FTU. Deze is verkrijgbaar via het Servicecentrum van Kabelnoord. Kabelnoord adviseert om altijd de NTU van Kabelnoord te gebruiken.


    Specificaties
    De NTU van Kabelnoord heeft de volgende specificaties:

    • 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
    • Tx wavelength 1310 nm
    • Rx wavelength 1490/1550 nm
    • Optical output range -9 ... -3 dBm
    • Optical input range -23 ... -3 dBm


    Voor CATV ontvangst:

    • Wavelength (typical) 1550 nm
    • Optical input power -9 ... 0 dBm


    VLAN’s
    Op het eigen modem moet de volgende vlans tagged (802.1Q) geconfigureerd worden:

    • Internet particulier: 2009
    • Internet zakelijk: 2011
    • Telefonie: 2005


    Technische gegevens voor internet:
    Configureer DHCP om een IP-adres bij de DHCP-server van Kabelnoord aan te vragen. Het gebruik van een statisch IP-adres is niet mogelijk.

    • DoH en DoT wordt niet ondersteund
    • PPPoE is niet van toepassing


    Technische gegevens voor telefonie:

    Deze technische gegevens kunnen soms veranderen. Hou deze pagina goed in de gaten voor de meest actuele instellingen.

  • Het is mogelijk om contactpersonen/adressenboek die in jouw webmail staan, te exporteren. Ga naar webmail.kabelnoord.nl en log in op je webmail met je Kabelnoord e-mailadres en wachtwoord.

    Exporteren van Contactpersonen:

    1. Klik op Contactpersonen (rechtsboven).
    2. Aan de linkerkant zie je verschillende groepen. Kies Persoonlijk Adresboek.
    3. Klik op Exporteren (linksboven). Het bestand wordt nu gedownload als VCF-bestand en wordt geplaatst in de map Downloads op je computer.
  • Ga naar webmail.kabelnoord.nl en log in met jouw volledige Kabelnoord e-mailadres en wachtwoord.

    Zo importeer je contactpersonen in de Kabelnoord webmailomgeving::

    1. Klik op Importeren (linksboven).
    2. Er verschijnt een pop-up venster met de optie Contactpersonen importeren.
    3. Selecteer het gewenste VCF-bestand dat je wilt importeren.
    4. Klik op Importeren. De contactpersonen worden nu geïmporteerd in je Persoonlijk Adresboek.
< WhatsApp Scan & chat

Scan de code met uw mobiele telefoon en begin te chatten of klik op Whatsapp Web