Wat is twee-factor-authenticatie (MFA) en waarom is dit belangrijk?
Twee-factor-authenticatie (MFA) is een extra beveiliging voor je account. Het betekent dat je niet alleen een wachtwoord nodig hebt om in te loggen, maar ook een tweede controle, zoals bijvoorbeeld een code die naar je telefoon wordt gestuurd. Dit maakt het moeilijker voor mensen die niet gemachtigd zijn om toegang te krijgen tot je account.
Hoe activeer ik MFA (Twee-factor-authenticatie)
Om MFA in te stellen in de webmail, volg je deze stappen:
- Log eerst in op de webmail met je e-mailadres en wachtwoord.
- Ga naar instellingen.
- Aan de linkerkant zie je de optie “Twee-factor-authenticatie”.
- Klik op “Schakel in” en volg de stappen.
Welke opties zijn er voor MFA (Twee-factor-authenticatie)?
Je hebt twee keuzes om MFA in te stellen: via e-mail of via een mobiele app (TOTP Authenticator app).
Hoe werkt MFA (Twee-factor-authenticatie) met een Authenticator?
Als je kiest voor MFA met een TOTP Authenticator, krijg je een QR-code te zien. Deze code kan worden gescand met de Authenticator App. Nadat je hem hebt gescand, genereert de app elke 30 seconden een nieuwe 6-cijferige code.
Wat zijn voorbeelden van TOTP Authenticator apps?
Er zijn verschillende TOTP Authenticator-apps beschikbaar, zoals Twilio Authy Authenticator, Microsoft Authenticator en Google Authenticator. Je kunt deze apps downloaden via de AppStore voor iPhone en de PlayStore voor Android.
Hoe stel ik MFA (Twee-factor-authenticatie) in via e-mail?
Als je kiest voor MFA via e-mail, moet je eerst het e-mailadres invullen waar de verificatiecode naartoe moet worden gestuurd. Kies een e-mailadres waar je toegang tot hebt, zoals Gmail of Hotmail, en klik op "Volgende". Daarna wordt er een verificatiecode naar dat e-mailadres gestuurd. Vul deze code in en klik op "Opslaan". Het kan een paar momenten duren voordat de e-mail met de verificatiecode aankomt. Zodra je de verificatiecode hebt ingevoerd en opgeslagen, is MFA succesvol ingeschakeld voor je account.
Hoe deactiveer ik MFA (Twee-factor-authenticatie)
Om MFA uit te schakelen in de webmail, volg je deze stappen:
- Log in op je webmail.
- Ga naar instellingen.
- Aan de linkerkant zie je de optie “Twee-factor-authenticatie”.
- Klik op “Uitschakelen” en volg de stappen.
Nadat je "Twee-factor-authenticatie" hebt gekozen, klik je op "Verwijder Methode" onder de verificatiemethode die je wilt uitschakelen. Tijdens het verwijderen van de verificatiemethode kan er om je wachtwoord worden gevraagd. Nadat je je wachtwoord hebt ingevoerd, klik je op OK in de bevestigingsvraag die verschijnt als pop-up. Zo wordt de verificatiemethode succesvol verwijderd.
Hoe wijzig ik de MFA (Twee-factor-authenticatie)?
Als je MFA wilt wijzigen, moet je eerst de huidige MFA verwijderen. Volg de stappen om MFA uit te schakelen zoals beschreven in "Hoe deactiveer ik MFA". Nadat de verificatiemethode is verwijderd, kun je deze opnieuw instellen, zoals omschreven in “Hoe activeer ik MFA.
Wat gebeurt er met de inlogprocedure, nadat MFA is ingeschakeld?
Na het inschakelen van MFA, zul je na het invoeren van je e-mailadres en wachtwoord om een tweede authenticatie worden gevraagd. Je moet hier de verificatiecode invoeren die is gegenereerd, ofwel via de app of via e-mail.