Digitale Televisie & Radio
-
Via het zenderoverzicht kun je zien welke zenders je kunt ontvangen.
Je kunt de zenderlijsten ook downloaden.
-
Om een DVB-C geschikte televisie aan te sluiten vanaf het glasvezel aansluitpunt heb je een coaxkabel nodig. Deze wordt met een zogenaamde F-connector op het aansluitpunt van de glasvezel gedraaid en kan rechtstreeks op de televisie worden aangesloten. Gebruik een kabel met een keurmerk.
-
Om gebruik te maken van Digitale Televisie van Kabelnoord heb je de volgende gegevens nodig:
Frequentie: 306.00(0) Mhz
Symboolsnelheid: 6875
Networkid: 9100
Modulatie: 256 QAM
Voer in overtollige vakjes altijd nullen in. Eindig met de cijfers van de frequenties van Kabelnoord.
Kom je er niet uit? Neem dan contact op met het Servicecentrum. -
Dit zijn de instellingen voor de digitale ontvangers voor digitale televisie Kabelnoord:
Frequentie: 306.00(0) Mhz
Symboolsnelheid: 6875
Networkid: 9100
Modulatie: 256 QAMVoer in overtollige vakjes altijd nullen in. Eindig met de cijfers van de frequenties van Kabelnoord.
-
De coaxkabel is gemaakt voor het transporteren van televisiesignalen en is daarom nog steeds de beste keuze voor een scherp televisiebeeld. Bij het gebruik van alleen UTP (computerkabel) voor interactieve televisie moeten de beelden gecomprimeerd worden en dat is bij coax niet het geval. Een coaxkabel levert daardoor een beter en scherper beeld dan wanneer er alleen een UTP kabel zou worden toegepast.
-
Kabelnoord biedt geen 3D kanalen aan.
-
Heb je ongeveer twee weken* geleden jouw digitale televisie aangesloten en valt nu het beeld weg? Vermoedelijk is de freeviewperiode (waarbij je gratis alle zenders ontvangt) verlopen. Als Kabelnoord geen aanmelding van je smartcard heeft ontvangen, dan vervalt na de freeviewperiode het beeld. Je dient alsnog je smartcard aan te melden, zodat we het signaal weer aan je kunnen doorgeven.
Je kunt je smartcard aanmelden via het formulier 'aanmelden smartcard'.
Is het bovenstaande niet op jou van toepassing, neem dan contact met ons op, misschien heb je te maken met een storing. Bel voor overleg met ons Servicecentrum met 0519-701 701, kies voor optie 1.
* de freeviewperiode bedraagt standaard tien dagen, tenzij je eerder bent aangemeld.
-
Als Kabelnoord nieuwe zenders introduceert en deze niet te zien zijn op jouw televisie, dan kan dit meerdere oorzaken hebben:
- Je hebt geen abonnement op het zenderpakket waarin de zender zit ---> Je kunt je abonnement hier uitbreiden
- Het betreft een HD-kanaal, maar jouw televisie is niet HD-geschikt of je decoder geeft geen HD door ---> je dient de juiste hardware aan te schaffen (HD-decoder, HD of HD ready televisie)
- Je decoder of Ci+ module moet de zenders opnieuw inlezen ---> raadpleeg hiervoor de gebruiksaanwijzing van de decoder of Ci+ module.
-
Waarschijnlijk heb je bij de eerste installatie de gegevens niet goed ingevuld. Druk op de 'ok knop' om naar het juiste menu te gaan (raadpleeg eventueel de handleiding van je televisie of digitale decoder). Bij de instelling wordt gevraagd naar een aantal gegevens, deze staan hieronder weergegeven. Wanneer je deze invult, dan vindt je ontvanger vast alle zenders:
Frequentie: 306.00(0) Mhz
Aantal symbolen: 6875
Networkid: 9100
Modulatie: 256 QAMSommige televisies/ontvangers geven aan dat er vijf of meer vakjes moeten worden ingevuld. Vul de vakjes die je 'over' hebt met nullen, de waardes van Kabelnoord geef je op in de laatste vakjes.
Wanneer je de gegevens goed hebt ingevuld en het probleem doet zich nog steeds voor, controleer dan of het “gewone” analoge signaal wel aanwezig is of dat dit misschien heel slecht is. Dit zou ook een reden kunnen zijn voor het niet kunnen ontvangen van het digitale signaal.
-
Je kunt bij je televisieabonnement maximaal twee ontvangers en drie smartcards activeren.
-
Heb je zwart-wit, groen, geel of rood beeld bij je digitale televisie? Dan zijn er vermoedelijk problemen met de scartkabel.
De scartkabel kan bijvoorbeeld geen goed contact maken of defect zijn. Controleer of beide stekkers goed vast zitten. Wanneer dit het geval is en het probleem nog niet is opgelost, dan is de scartkabel waarschijnlijk defect en kun je deze het beste vervangen.
Soms kunnen de kleuren veroorzaakt worden door een probleem in de televisie zelf. Wanneer het gebruik van een andere scartkabel (waarvan je weet dat het signaal wel goed is, bijvoorbeeld de scartkabel die je gebruikt op de dvd-speler) ook geen uitkomst biedt, is het mogelijk dat er problemen zijn met de tuner van de televisie.
Raadpleeg dan de handleiding van de televisie.
-
Wanneer je 'sneeuw' in beeld hebt op je televisie, kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
- Er zijn geen zenders ingeladen. Oftewel, er zijn geen zenders geïnstalleerd. Je kunt de televisie om zenders laten zoeken. Kijk in de handleiding van de televisie hoe dit moet.
- Er is iets mis met de bekabeling waardoor je slecht beeld doorkrijgt.
-
Wat kan de oorzaak zijn van blokjes en strepen in beeld?
Bij Digitale TV wordt digitale informatie, nulletjes en ééntjes, vertaald naar beeld en geluid. Het is belangrijk dat deze informatie zo zuiver mogelijk jouw huis binnenkomt. Als het signaal onvoldoende zuiver is kan het juiste beeld niet worden opgebouwd. De ontbrekende nullen en eentjes worden dan omgezet in blokjes en streepjes in plaats van vloeiende beelden en geluiden. Dit kan gepaard gaan met snerpende geluiden.
Stappenplan voor eerste hulp bij blokjes in beeld. -
Wanneer je een smartcard hebt aangeschaft bij een van de verkooppunten van Kabelnoord, kun je direct gebruik maken van de zogenaamde freeview periode. Tijdens de freeview periode staan alle zenders uit alle pluspakketten, plus de eerste kanalen van de premiumpakketten tien dagen open. Je kunt tijdens deze freeview periode uitzoeken welke zenderpakketten je wilt aanschaffen. Zodra je je smartcard bij Kabelnoord hebt aangemeld (dus binnen de termijn van tien dagen) vervalt de freeview periode en ontvang je de zenderpakketten die je hebt gekozen.
-
Informeer bij jouw kerk of de dienst via internet is te beluisteren. Als dit het geval is en je hebt een internetabonnement, dan kun je de dienst beluisteren.
-
Met digitale televisie van Kabelnoord krijg je extra informatie over de zenderprogrammering via de Elektronische Programma Gids (EPG). De informatie die de EPG weergeeft verschilt per zender, niet elke zender beschikt over EPG óf heeft maar een beperkte EPG beschikbaar. Wanneer er geen EPG-informatie beschikbaar is, wordt dit weergegeven als “geen informatie beschikbaar”. Het aanbieden van EPG is content die door een zender wordt doorgegeven aan Kabelnoord en waaraan geen rechten ontleend kunnen worden.
-
Bij het televisie-abonnement kunnen in totaal vijf smartcards worden geactiveerd op één adres. Ook kun je kiezen voor een combinatie van interactieve TV-ontvangers en Digitale TV met smartcard (maximaal 5 apparaten).
-
Controleer bij slecht beeld de bekabeling. Loop de kabels, stekkers, splitters en versterkers langs.
U kunt voor goede bekabeling terecht bij onze verkooppartners.
-
Bij de melding 'No signal' krijgt je televisie geen signaal binnen, dit kan een aantal redenen hebben:
- De bekabeling is niet (goed) aangesloten. Controleer de bekabeling, stekkers, splitters, wandcontactdozen. U kunt voor goede bekabeling terecht bij onze verkooppartners.
Klik hier voor onze partners - Een andere reden kan zijn dat de televisie niet op de juiste uitgang zit, controleer of dit het geval is. Is het probleem dan nog niet opgelost, neem dan contact op met het Servicecentrum.
- De bekabeling is niet (goed) aangesloten. Controleer de bekabeling, stekkers, splitters, wandcontactdozen. U kunt voor goede bekabeling terecht bij onze verkooppartners.
-
Voor de digitale decoder of Ci+ module zijn de netwerkinstellingen als volgt:
frequentie: 306 Mhz *
netwerkcode: 9100
symbol rate: 6875
QAM: 256 QAM
*afhankelijk van jouw decoder moet je dit als 306, 3060000 of 306000 invoeren. -
Als je meerdere televisies in huis hebt en op één of meer televisies is het signaal goed, dan betekent dit dat het binnenkomende signaal vanuit de kabel in orde is. Waarschijnlijk is er iets mis in de bekabeling in huis, dus van het ene contactpunt naar het andere.
Bekabeling in orde?
Controleer de bekabeling naar de televisie met het slechte signaal en herstel deze daar waar mogelijk. U kunt voor goede bekabeling terecht bij onze verkooppartners. -
Je bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik van goed kabelmateriaal tussen de aansluitingen en jouw televisies. Deze coaxkabels leggen de verbinding tussen jouw aansluiting van Kabelnoord en je televisie en/of modem. Als een coaxkabel van slechte kwaliteit is, kan dit leiden tot slechte ontvangst of storing.
Kabelnoord adviseert het volgende voor het aansluiten en gebruiken van coaxkabels:
- Wij adviseren coaxkabels die dubbel zijn afgeschermd, een doorsnede hebben van minstens 7 millimeter en een weerstand van 75 ohm
- Gebruik bij voorkeur een zo kort mogelijke kabel. Een kabel die langer is dan 10 meter geeft al duidelijk zichtbaar signaalverlies
- Vervang kabels waar een knik of breuk in zit om signaalverlies te voorkomen
- Koop de kabel op maat. Maak niet van twee korte kabels één lange kabel
- Gebruik goed afgeschermde stekkers
- Als je zelf een stekker op de coaxkabel monteert, zorg er dan voor dat het vlechtwerk van de kabel geen contact maakt met de koperen binnenkern
U kunt voor goede bekabeling terecht bij onze verkooppartners.
-
Wanneer een televisie met CI+ module of tv-ontvanger enkele weken of langer uit heeft gestaan, kan het nodig zijn om de smartcard opnieuw te activeren. Deze situatie kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer je op vakantie bent geweest, of wanneer een tv in jouw vakantieverblijf een tijdlang niet is gebruikt. Je kunt de smartcard zelf opnieuw (her)activeren.
Nieuwe smartcard?
Heb je onlangs een nieuwe smartcard in gebruik genomen? Dan kan het zijn dat de freeview-periode is afgelopen. In dat geval dien je de smartcard aan te melden (activeren).
-
Krijg je een E-.. foutcode in beeld, bijvoorbeeld E-30 of E-18, dan heeft je smartcard waarschijnlijk een update nodig.
Je kunt de smartcard zelf updaten via deze pagina.
Wanneer dit niet lukt, dan kan ons Servicecentrum je verder helpen.Het Servicecentrum is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 08:00 – 17:00 uur en op zaterdag tussen 09:00 – 17:00 uur via telefoonnummer 0519 – 701 701.
-
Ja, dat kan. Het televisiebeeld kan op een gewone televisie zichtbaar worden gemaakt door de levering van Digitale TV of onze ontvanger, zij het niet in HD kwaliteit. Voor Digitale TV moet de televisie wel geschikt zijn voor DVB-C.
-
De levering van Digitale televisie, ook wel DVB-C genoemd, betekent dat je meerdere televisies kunt aansluiten zonder een extra TV-ontvanger. Deze televisie moet dan wel geschikt zijn voor DVB-C en hierop kun je dan het digitale televisiepakket aan kanalen bekijken. Op dit moment zijn dat er ongeveer 30. Zodra je gebruik wilt maken van interactieve televisie moet je een extra TV-ontvanger bestellen voor de desbetreffende televisie. Het voordeel is bijvoorbeeld dat live pauzeren, begin gemist en terugkijken dan ook op deze televisie mogelijk is.
-
Verschillende programma’s worden 'dagvers' gemaakt. Dit betekent dat de exacte tijdsduur van een programma niet altijd op voorhand bekend is. De tv-gids wordt een aantal keren per dag ververst. Als een programma langer duurt dan voorzien, dan geeft de EPG (elektronische programma gids) niet de precieze start- en stoptijd van een programma weer.
-
Free to Cable is Digitale Televisie kijken zonder Cl+ module en smartcard. De digitale ontvanger of televisie dient DVB-c geschikt te zijn. Maak gebruik van netwerkcode 9102 en beschik over 25 Digitale TV zenders in SD kwaliteit. (Let op het icoontje "te ontvangen zonder smartcard" op de zenderlijst).
Bekijk op de digitale zenderlijst welke zenders 'Vrij te ontvangen' (Free to Cable) zijn.
-
Afhankelijk van je abonnement heb je de beschikking over de volgende radiozenders:
-
Als de tv-ontvanger op de "Standby Eco" instelling staat, verbruikt de tv-ontvanger minder stroom maar het opstarten van de ontvanger duurt langer.
Om de tv-ontvanger sneller op te laten starten kun je via het menu de instellingen wijzigen. Kies voor "Standby Mode" en wijzig de instellingen van "Standby Eco" naar "Standby" als je de ontvanger sneller wilt laten opstarten.
Heb je een vraag of hulp nodig? Bel gerust. -
De smartcards van Kabelnoord zijn verkrijgbaar bij onze partners in heel Friesland,
-
Wat kan de oorzaak zijn van blokjes en strepen in beeld?
Bij Digitale TV wordt digitale informatie, nulletjes en ééntjes, vertaald naar beeld en geluid. Het is belangrijk dat deze informatie zo zuiver mogelijk jouw huis binnenkomt. Als het signaal onvoldoende zuiver is kan het juiste beeld niet worden opgebouwd. De ontbrekende nullen en eentjes worden dan omgezet in blokjes en streepjes in plaats van vloeiende beelden en geluiden. Dit kan gepaard gaan met snerpende geluiden.Stap 1: Controleer alle tv’s in huis
Als eerste wil je weten of het signaal verstoord je huis binnenkomt of dat het binnenshuis misgaat. Heb je meerdere tv’s in huis? Kijk dan of de storing op één of op alle tv’s in huis te zien is. Werkt één tv wel goed, dan komt het signaal goed je woning binnen en is er binnenshuis iets aan de hand.Stap 2: Zijn alle stekkers goed aangesloten?
Een haperend beeld en/of geluid op de Digitale Televisie heeft in de meeste gevallen te maken met de binnenhuisbekabeling. Controleer eerst of de stekkers van de COAX-kabel goed in de wandcontactdoos of in het glasvezelmodem zitten. Zit de COAX-kabel ook goed in je televisie of decoder? Het kan zo maar zijn dat de kabel is losgeraakt bij het schoonmaken of het verschuiven van je apparatuur.Stap 3: Gebruik je goede kabels?
Het digitale signaal is gevoelig voor invloeden van buitenaf. Voor optimale ontvangst worden hoogwaardige en bij voorkeur korte COAX-kabels aangeraden. Mogelijk worden langere kabels of kabels van lage kwaliteit gebruikt. De investering in de juiste kwaliteit COAX-kabels voorkomt veel problemen. Laat je daarom informeren bij één van de Kabelnoord Verkooppunten.Stap 4: Sluit stoorzenders uit
Het tv-signaal kan ook verstoord raken door een stoorzender in huis. Dit zijn vaak apparaten die zelf ook een signaal uitzenden en daarmee het tv-signaal in de weg zitten. Veel voorkomende stoorbronnen zijn: draadloze telefoon, weerstation, babyfoon, draadloze lichtschakelaar, chromecast en zendapparatuur. Sluit deze stoorzenders uit door ze te verplaatsen of uit te zetten. Zijn de blokjes en streepjes nu verdwenen? Hou deze apparaten dan op afstand.Ik heb nog steeds blokjes in beeld
Bieden de bovenstaande stappen geen oplossing? Neem dan contact op met het servicecentrum via 0519-701701. Heb je andere problemen of vragen? Bekijk dan de veelgestelde vragen. -
Je kunt je smartcard hier (her)activeren: